Kniha The Choice Factory se rychle zařadila k povinné četbě marketérů po celém světě, které stále více láká využití poznatků behaviorálních věd. Právě ty jim poutavou a praktickou formou její autor Richard Shotton zpřístupnil. Zahraniční bestseller nyní vychází česky pod názvem Anatomie rozhodování.

Do dvou let bude čtvrtina firem zaměstnávat v marketingovém oddělení na plný úvazek odborníky na behaviorální vědu, předpovídá výzkumná agentura Gartner (i). Jedním z nejlepších mezi těmito odborníky je Richard Shotton, sám by si ale přál, aby si co nejvíce lidí ve firmách osvojilo poznatky o vlivech, které působí na lidské chování a rozhodování. I to byla jedna z motivací, proč v roce 2018 napsal knihu The Choice Factory o 25 skrytých faktorech, které ovlivňují to, jak nakupujeme. Kniha se stala bestsellerem a letos v listopadu ji ve spolupráci s Blue Events vydávají Knihy Dobrovský pod názvem Anatomie rozhodování. Richard Shotton novinku uvede 19. 11. na Communication Summitu 2020, kde vystoupí jako hlavní řečník.

Autor vychází z toho, že než můžete začít ovlivňovat něčí rozhodování, je potřeba porozumět tomu, co k němu vede. Věnuje se tomu, jak typicky rozhodovací proces probíhá, ať už se jedná o triviální rozhodování o tom, co si dáme k jídlu, nebo o životní volbu jako například změnu práce. Zkoumá, jak je naše chování ovlivňováno psychologickými zkratkami, které nazývá zkreslením, a svoje poznatky prezentuje v kontextu možného použití těchto zkratek při tvorbě efektivní marketingové kampaně. Využívá při tom důkazy z akademického prostředí i z praxe marketingového oboru a vychází také z vlastních experimentů. Každou kapitolu ilustruje bohatou sadou příkladů, které prakticky znázorňují použití daného zkreslení v praxi. Kniha je stručná a výstižná – neutápí se ve složitých formulacích a suché vědecké terminologii, naopak se snaží být srozumitelná pro každého.

České vydání knihy již vyvolalo mezi marketéry velký ohlas:

„Richard udělal práci za nás všechny. Přináší shrnutí desítek studií z behaviorálních věd a čtivý návod, jak komunikovat a prodávat v racionálním světě, kde se většina lidí chová zdánlivě iracionálně.“

Roman Trzaskalik, Marketing Director, Plzeňský Prazdroj

„Shotton mistrovsky demonstruje, jak 25 kognitivních předpojatostí ovlivňuje naše nákupní chování, vnímání cen a efektivitu reklamních sdělení.“

Štefan Sarvaš, Global Market Inteligence Director, Mars Wrigley

„Nezbytná výbava pro lidi z marketingu, výzkumu i komunikace, aby pochopili, co také lidské rozhodování ovlivňuje.“

Ladislav Báča, Head of Marketing Communication, T-Mobile ČR

„Richardova kniha otevírá oči všem. Dává jasný návod, jak přirozenou a bezmyšlenkovou zkratkovitost našeho rozhodování využít pro zdokonalení reklamy, marketingu i sebe sama.“

Jan Binar, CEO, McCann Prague

„Autor uvádí přehledně řadu zdánlivě nepodstatných faktorů, které mají často zásadní vliv na rozhodnutí spotřebitelů. Velmi cenná jsou doporučení, jak s každým z faktorů pracovat. Knihu mohu jedině doporučit.“

Milan Průša, Research Director, Kantar

„Anatomii rozhodování by měl mít na stole nejen každý markeťák a stratég, ale i kreativec či account.“

Jakub Hodboď, Global Head of Strategy, Ogilvy Social.Lab

„Po přečtení této velmi lidsky napsané knihy podlehne kouzlu behaviorálních věd úplně každý. K málokteré knize se při své práci vracím tak často.“

Jan Marcinek, Strategic Planner, Leo Burnett

Jsi 1216. čtenář tohoto článku. Děkujeme.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail